Ervaring met Zorg Tender: Ja, ik heb mijn zorgcontract binnen!

In editie 5 van vorig jaar heb je de ervaringen van Jeltje Weijer kunnen lezen met Zorg Tender. Destijds had ze de toezegging van de gemeente nog niet binnen, maar inmiddels heeft ze goed nieuws gekregen! Ze heeft het zorgcontract gekregen. Een goede reden om weer contact met haar op te nemen en het vervolg van haar verhaal te horen.


Jeltje Weijer - JEL Kindercoaching
Jeltje Weijer heeft sinds april 2018 een kindercoachpraktijk in Franeker. Jeltje werkt voornamelijk met gevoelige kinderen met een sterke wil in de leeftijd van 7 tot 14 jaar. Ze biedt deze kinderen, en hun ouders, een traject op maat aan, gemaakt naar hun persoonlijke behoefte.
Ze heeft de aanvraag bij Zorg Tender gedaan op advies van TORI, hét kindercoachexpertisecentrum. Dat had 2 redenen. ‘Ik vind dat alle kinderen het recht hebben op mijn specifieke hulp, ongeacht de financiële situatie van hun ouders. Met een zorgcontract zou dat mogelijk zijn. Aan de andere kant hoop ik dat het mijn praktijk een lift geeft.’

Kwaliteitssysteem
‘Zorg Tender heeft mij geholpen om een kwaliteitssysteem op te zetten voor mijn praktijk. Door scherpe en gerichte vragen kwam ik bij onderwerpen waar ik zelf nog nooit over had nagedacht.
Verder hoefde ik eigenlijk alleen mijn documenten goed te ordenen en alles bleek gelukkig aanwezig.
Het kwaliteitssysteem is een soort houvast en biedt mij structuur. Het is een systeem dat ik achter de hand heb, zodat ik niets over het hoofd zie. In ons werk hebben we tenslotte toch te maken met steeds meer wet- en regelgeving.
Bovendien zijn er zaken naar boven gekomen, die nooit bij op zouden zijn gekomen. Voor de hand liggende dingen zoals een zwemdiploma of een inzittendenverzekering voor de auto neem ik nu op in het contract dat ik met de ouders afsluit. Dat vind ik belangrijk, omdat ik vaak de natuur in ga met de kinderen met wie ik werk. Zo kan ik tevens de zorg waarborgen voor de cliënt.’

De aanvraag
‘In maart 2019 ben ik begonnen aan het traject voor de aanvraag met Zorg Tender. Vervolgens hebben we gewerkt aan het kwaliteitssysteem en in april 2019 hebben we de aanbesteding ingediend. In juli 2019 vond er een interne audit plaats door een externe partij en in september 2019 nog een toetsingsgesprek. Toen was het afwachten.’

Het zorgcontract
‘Het contract loopt met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2019. Dit geldt voor alle gemeentes in de provincie Friesland. Het contract loopt tot 31-12-2020 met de mogelijkheid om het voor 1 jaar te verlengen op basis van deze aanbesteding. Daarna kan ik opnieuw een aanvraag doen voor een contract met de duur van 3 jaar.’

Wat betekent het hebben van het zorgcontract voor jou?
‘Voor nu brengt het contract vooral meer administratieve handelingen met zich mee. Het opstarten en registreren in VECOZO en de ZilliZ-berichtenapp ging bij mij absoluut niet vlekkeloos. Gelukkig heeft Zorg Tender me ook hierbij geholpen.
Het vroeg en vraagt nog steeds veel geduld en vooral vertrouwen. Maar uiteindelijk ligt er een mooi resultaat waardoor de specifieke jeugdhulp bij JEL Kindercoaching voor iedereen toegankelijk is.’

VECOZO
VECOZO faciliteert een beveiligd internetportaal waarin de communicatie tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zo optimaal mogelijk kan verlopen.

ZilliZ-berichtenapp
Vorig jaar heeft marktpartij ZilliZ de VNG-berichtenapp overgenomen. De ZilliZ-berichtenapp verzorgt de communicatie tussen de zorgaanbieder en de gemeente.
ZilliZ is een zorgadministratiesysteem, speciaal ontwikkeld voor de kleinschalige zorg. Met ZilliZ kun je zorgdossiers bijhouden, rapporteren, tijdschrijven, factureren en meer. Bovendien kan ZilliZ koppelingen maken met VECOZO.


Wat heeft het tot nu toe opgeleverd?
‘Tot nu toe heeft de aanvraag me veel kennis opgeleverd over de VECOZO-registratie en de ZilliZ-berichtenapp. Ik heb mogen ervaren dat ik door te vertrouwen in en me over te geven aan de situatie, veel meer geduld op kan brengen dan ik voor mogelijk hield.
Toen ik mijn praktijk in april 2018 startte, combineerde ik dit met een vaste baan. Maar omdat ik het gevoel had dat ik aan beide onvoldoende tijd kon geven en mijn vast baan me geen voldoening meer gaf, heb ik die per 1 augustus 2019 opgezegd.
Doordat het vaste deel van mijn inkomen wegviel en het toevallig ook een rustige tijd was met weinig cliënten vanwege de zomervakantie, kwam er ineens een stuk minder binnen. Terwijl er wel rekeningen zoals huur en vaste lasten betaald moesten worden. Dat leverde me een gevoel van stress op, maar het zette me ook aan om creatief om te gaan met het geld dat er wel is. En te ontdekken dat er helemaal geen tekort is/was; dat we elke dag konden eten wat we wilden; dat de kachel het deed; dat we warm water hadden; dat we een dak boven ons hoofd hadden en dat er ook gewoon benzine in de auto zat. Het besef dat er gewoon overvloed is.’

Meer cliënten
‘In september kreeg ik de toezegging van de gemeente. Het contract zelf had ik toen nog niet binnen, dus daarom heb ik Zorg Tender gevraagd of ik het nieuws al wel naar buiten mocht brengen. Omdat me werd gezegd dat ik het van de daken mocht schreeuwen, heb ik het goede nieuws gedeeld via social media en het op mijn website vermeld.
Inmiddels heb ik 4 nieuwe cliënten. Dat is voor mij op dit moment een mooi aantal, aangezien ik parttime werk. De afgelopen periode heb ik mijn tijd vooral gestoken in het op de rit krijgen van het zorgcontract met de gemeente. Als dit eenmaal loopt – en ik hoop dat dat heel snel zo is – heb ik weer meer tijd voor mijn eigenlijke werk.
De nieuwe cliënten zijn bij mij terechtgekomen doordat ze het nieuws op social media hebben gelezen. Ook heb ik hulp gekregen van collega-coach Lisanne Stenekes van Expertisecentrum Stenekes. Zij heeft me een aantal meiden doorgestuurd die buiten hun doelgroep vallen.
Expertisecentrum Stenekes heeft een grote naam in de regio en is een groot bedrijf met veel expertise en ervaring. Die hebben niet alleen ervaring met het vak, maar ook met het aanvragen van en het werken met een zorgcontract. Met het zorgcontract kreeg ik ook een stapel papier met informatie van de gemeente. Ik miste een simpele handleiding en gelukkig heeft Lisanne me wegwijs kunnen maken. Ik hoop dat ik dat later ook voor een ander kan doen.
En nu mag ik ervaren dat het zorgcontract me meer cliënten oplevert. De financiële hobbel is voor ouders duidelijk lager en daardoor is de specifieke jeugdhulp die ik aanbied, voor iedereen toegankelijk.’

En nu?
‘Nu ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was. Kinderen en hun ouders helpen met een traject op maat. Samen op zoek naar een gezonde manier van ont-ploffen.
Doordat ik meer cliënten heb, leer ik meer en heb ik ook meer financiële vrijheid. Dat biedt weer mogelijkheden om mij als persoon en coach door te ontwikkelen en nieuwe trainingen te volgen. Vervolgens kan ik deze kennis weer doorgeven aan de cliënten en hun ouders bij JEL in de praktijk.
Het was een zware, intensieve en soms benauwende bevalling, maar ik ben ontzettend dankbaar en blij met het resultaat. “Alle goede dingen komen langzaam!”’

Wil je meer informatie en weten of Zorg Tender jou ook kan helpen met de aanvraag van een zorgcontract: www.zorg-tender.nl

Ook Lisanne Stenekes heeft via Zorg Tender een aanvraag gedaan voor een zorgcontract. Haar
verhaal heb je kunnen lezen in de vorige editie van TCC Magazine.

Previous
Previous

Noodlot

Next
Next

Leefstijlgeneeskunde volgens Jacqui van Kemenade