Bevrijd Jezelf

Huub Verlinden

Boekhandel Merlijn
ISBN 978076189628

Recensie door:
Ria Teeuw

Bevrijd jezelf is een intrigerende uiteenzetting over hoe je met jezelf aan de slag kunt gaan als je niet lekker in je vel zit of als je ontevreden/ongelukkig bent met bepaalde aspecten van je leven. Die kunnen zowel lichamelijk als psychisch van aard zijn. Verlinden zelf noemt het een werkboek, waarbij hij de lezer aan de hand neemt naar diens zelfhelende kracht en naar alles wat in de weg staat om te groeien of te genezen. Hij benadrukt dat zijn methode niet bedoeld is om gevoelens en emoties te onderdrukken of gewenste situaties af te dwingen. Want, zo schrijft hij, ‘gevoelens, ook onprettige, horen bij het leven’ en ‘elk gevoel vraagt om erkenning’. Ook vindt hij het belangrijk dat de lezer zich realiseert dat conflicten en problemen altijd een boodschap in zich dragen. Daarmee geeft hij aan dat zijn technieken niet zullen werken als een soort tovermiddel dat elk wolkje aan je persoonlijke hemel zal doen oplossen.

Verlinden biedt een praktische methode waarmee je leert om op een waardevolle manier te communiceren met je lichaam, zodat je de wijsheid daarvan leert kennen en toepassen om meer in harmonie te komen met jezelf en wat je tegenkomt op je levenspad. Daarvoor bespreekt hij een aantal handelingen die aan kinesiologie doen denken, zoals bepaalde punten van het lichaam enige tijd aanraken en informatie in je lichaam ‘verankeren’ door benen te spreiden en te sluiten. Die nieuwe informatie voeg je toe met behulp van ‘balanshandelingen’ waarbij je alle zones van je lichaam die conflict in zich kunnen dragen, met elkaar verbindt. De gedachte daarachter is dat de gebieden op die manier tegelijkertijd met elkaar kunnen communiceren; het is een soort open gesprek tussen verschillende lichaamsdelen waarbij lichaam en geest geen gebruik meer kunnen maken van uitwijkmogelijkheden of van compensaties.

Er zijn zeven balanshandelingen: één voor beide hersenhelften, drie voor een diep zijnsniveau en drie voor het niveau van de beleving. Hoewel hij uitlegt wat hij met die twee niveaus bedoelt, blijft het verschil tussen die twee toch een tikkeltje abstract.

De adviezen en balanshandelingen zijn zeker de moeite waard om voor jezelf uit te proberen. Maar daarnaast kan het boek voor therapeuten ook dienen als inspiratiebron voor wie zijn of haar cliënten in sommige gevallen nog wat extra tips wil meegeven. Verlindens visie voegt zeker wat toe.

Er zijn echter ook enkele minpuntjes. Zo zou Verlinden sommige begrippen die hij gebruikt, beter kunnen uitleggen. In hoofdstuk 3 duidt hij de lezer aan als een ‘oude ziel, die positieve en ook negatieve ervaringen in zich draagt’. De vraag is wat hij onder een oude ziel verstaat. Vaak wordt dat begrip gebruikt in relatie tot reïncarnatie. Of dat hier ook geldt, wordt nergens duidelijk, waardoor het een beetje in de lucht komt te hangen.

Ongeveer hetzelfde geldt voor de casussen die hij naar voren brengt in het derde hoofdstuk. Komen die uit zijn eigen praktijk? Heeft iemand anders hem over die mensen verteld?

Daarnaast is het jammer, dat er een ‘bio’ van de auteur ontbreekt. Die fungeert altijd als waardevol kader en maakt een boek geloofwaardig. Pas als je googelt op Huub Verlinden en de juiste website bezoekt, kom je erachter dat hij acupuncturist/kinesioloog is, een achtergrond heeft van fysiotherapie en manueel therapie, grondlegger is van balanstechnieken (LT Balance) en al verschillende boeken heeft geschreven. Een deskundige op zijn vakgebied van wie je wel een advies wil aannemen. Informatie waar je dan wel even naar moet zoeken.

Previous
Previous

Boekrecensie: Chōwa Japanse wijsheid voor een leven in balans